18 Ekim 2013 Cuma

ADLİ YARDIM NEDİR, KİMLERE YAPILIR?

İdari yargıda, yargılamaya ilişkin giderlerin taraflardan geçici olarak istenmemesi ve gerekirse ücretsiz avukat tutulması yoluna gidilebilmektedir. Adli yardım diye adlandırılan bu uygulamadan, gerçek kişiler ve hayır kurumları yararlanabilmektedir. Türk vatandaşı olmayanların adli yardımdan yararlanabilmeleri ise karşılıklılık koşuluna bağlı bulunmaktadır.

1-Yardımdan yararlanma şartları:

a-Fakirlik: Adli yardımdan yararlanabilmek için, kendisinin ve ailesinin geçimini sarsmadan gerekli yargılama giderlerini ödeyemeyecek kadar fakir olunması gerekir. Fakirliğin belediye, köy ya da mahalle ihtiyar kurullarından alınacak fakirlik belgesi ile kanıtlanması gerekir.

b-Haklı olma: Adli yardımdan yararlanabilmek için fakir olmak tek başına yeterli olmayıp, adli yardım talebinde bulunanın aynı zamanda davasında haklı olduğu yönünde idari yargı yerince bir kanaate ulaşılmış olması gerekir.

2-Yardımın sağlanması:

Adli yardım, dava açılmadan veya dava açıldıktan sonra davaya bakan ya da bakacak olan idari yargı yerinden talep edilir. Dava açıldıktan sonra yapılmış olan yardım talebinin kabul edilmesi halinde, evvelce yapılmış olan giderler yardım kapsamında yer almaz.

Adli yardım talebi konusunda verilen kararlara karşı herhangi bir başvuruda bulunulamaz. Ancak, istemin reddedilmiş olması, aynı konuda yeniden yardım talebinde bulunulmasına engel teşkil etmez.

Adli yardımın sağlanması halinde;

*Yardım sağlanan, yargılama giderlerini ödemez.

*Bazı yargılama giderleri ilgili adına Devlet tarafından ödenir.

*Gereken durumlarda, ücreti sonradan ödenmek üzere ilgiliye avukat sağlanır.

*Noter tarafından düzenlenecek belgeler için ilgiliden geçici olarak harç ve resim alınmaz.

Adli yardımdan yararlanan taraf davayı kaybederse, hem karşı tarafın ödediği ve hem de adli yardım nedeniyle kendisi tarafından ödenmeyen giderleri ödemeye mahkum edilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder