Demokratik devlet düzeninde üç temel
erkten biri olan yürütme ülkemizde Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulundan oluşan
ikili bir yapı halinde şekillendirilmiştir. Bu ikili oluşumda Cumhurbaşkanı
daha çok sembolik yetkilere sahipken, yürütme yetkisini kullanan asıl organ
Bakanlar Kuruludur.Türkiye Cumhuriyeti Anayasası bu durumu 8 inci maddesinde “Yürütme
yetkisi ve görevi, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu tarafından, Anayasaya ve
kanunlara uygun olarak kullanılır ve yerine getirilir.” şeklinde ifade etmiştir.
Bu
yapı içerisinde Bakanlar Kurulunun temel görevi Anayasamızın 112 nci maddesinde
“Başbakan, Bakanlar Kurulunun başkanı
olarak, Bakanlıklar arasında işbirliğini sağlar ve hükümetin genel siyasetinin
yürütülmesini gözetir. Bakanlar Kurulu, bu siyasetin yürütülmesinden birlikte
sorumludur.” şeklinde tanımlanmıştır.
Bu temel görev dışında Bakanlar Kurulu kararlarına konu
olabilecek hususları tek tek belirtmek ancak, sayısız kanun hükmünün
taranmasını gerektiren bir çaba ile mümkün olabilir. İdare hukuku öğretisinde
Anayasaya aykırı olmamak ve yasal dayanağı bulunmak şartıyla, yasama ve
yargının görev alanı dışında kalan her konuda Bakanlar Kurulunun yetki
kullanabileceğini kabul eden görüşler vardır. Hatta Bakanlar Kurulunun yetki kullanabilmesi için yasada açıkça
belirtilmesi ve yetkilendirilmesinin gerekmediği, çünkü kanunlarımızın yürütme
maddesinin “Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.” ya da “Bu Kanun
hükümlerini İcra Vekilleri Heyeti yürütür.” şeklinde hüküm içerdiği ve bu
sebeple yürütmenin alanına giren her konuda icrai faaliyette bulunması
hususunda genel bir yetkiye sahip olduğu şeklinde görüşler de vardır.
Bakanlar Kurulunun
hükümetin genel siyasetini somutlaştırırken Kanun Hükmünde Kararname, Tüzük,
Yönetmelik veya kararname çıkarma yollarına başvurduğunu görüyoruz. Literatürde iki çeşit kararname
vardır. Bunların birincisi “ortak
(müşterek) kararname veya üçlü kararname”, ikincisi ise, “Bakanlar Kurulu kararnamesi” olarak
adlandırılır. Ortak (müşterek) kararname veya üçlü kararnameler, Cumhurbaşkanı,
Başbakan ve ilgili bakanın, imzaları ile tamamlanan kararnamelerdir. Bakanlar
Kurulu kararnamesi ise, Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılan,
Cumhurbaşkanı, Başbakan ve bütün bakanların imzası ile tamamlanan ve bu
çalışmanın asıl konusunu teşkil eden kararnamelerdir. Bakanlar Kurulu kolektif
bir karar organıdır. Bu nedenle, Bakanlar Kurulu kararnameleri, bir kolektif
işlem olarak, Başbakan ve istisnasız bütün bakanlar tarafından imzalanmalıdır.
Buradan
hareketle Bakanlar Kurulu kararını Anayasa ve kanunlarla Bakanlar Kuruluna
verilen yetkileri kullanmak üzere, bütün Bakanlar, Başbakan ve Cumhurbaşkanınca
imzalanarak yürürlüğe giren kararlar olarak tanımlayabiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder