Bakanlar Kurulunun Görev ve yetkilerini anlattığımız bu yazıyı okumadan önce, konuyla ilgili birinci yazımızı okumanızı tavsiye ederim.
Bütçeyi ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Sunmak
Anayasamızın 162 nci
maddesinde yer alan “Bakanlar
Kurulu, merkezî yönetim
bütçe tasarısı ile milli bütçe tahminlerini gösteren raporu, mali yıl başından
en az yetmişbeş gün önce, Türkiye Büyük Millet Meclisine sunar.” hükmü ile merkezî yönetim
bütçe tasarısı ile milli bütçe tahminlerini gösteren raporun, 164 üncü maddesinde
yer alan “Kesinhesap
kanunu tasarıları,
kanunda daha kısa bir süre kabul edilmemiş ise, ilgili oldukları mali yılın sonundan
başlayarak, en geç yedi ay sonra Bakanlar Kurulunca Türkiye Büyük Millet
Meclisine sunulur.” hükmü ile de kesinhesap kanunu tasarılarının
sunulması görevini Bakanlar Kuruluna vermiştir.
Olağanüstü Hâl ve
Sıkıyönetim İlân Etmek
1982 Anayasasının 119
ve 120 nci maddelerine göre, olağanüstü hal ilan etme yetkisi Cumhurbaşkanı
başkanlığında toplanan Bakanlar Kuruluna aittir. Aynı şekilde Anayasamızın 122 nci
maddesine göre ise, sıkıyönetim ilân etme yetkisi Cumhurbaşkanı başkanlığında
toplanan Bakanlar Kuruluna aittir.
Millî Güvenliğin Sağlanması
Bakanlar Kurulunun Anayasada
yer alan önemli görevlerinden biri de 117 nci madde de ifadesini bulan millî
güvenliğin sağlanmasından Türkiye Büyük Millet Meclisine karşı
Bakanlar Kurulu sorumlu olmasıdır. Doğal olarak bu sorumluluk gereğince milli
güvenliğin sağlanması konusunda gerekli kararları verme yetkisi de Bakanlar
Kuruluna aittir.
Silahlı Kuvvetlerin Yurt Savunmasına
Hazırlanması
Aynı şekilde Anayasamızın
117’nci maddesine göre, Türk Silahlı Kuvvetlerinin yurt savunmasına
hazırlanmasından Türkiye Büyük Millet Meclisine karşı Bakanlar Kurulu sorumludur.
Sorumluluk Bakanlar Kurulunda olduğuna göre, Türk Silahlı Kuvvetlerinin yurt
savunmasına ve savaşa hazırlanması konusunda karar verme yetkisi Bakanlar
Kuruluna aittir. Ancak dikkat edilmesi gereken husus, 92 nci maddeye göre,
savaş ilan etme ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar verme
yetkisi Türkiye Büyük Millet Meclisine aittir. Aynı şekilde Türkiye Büyük
Millet Meclisi tatilde iken ülke ani bir silahlı saldırıya uğrar ise, Türk
Silahlı Kuvvetlerinin derhal kullanılmasına karar verme yetkisi Cumhurbaşkanına
aittir. Bakanlar Kurulunun yetkisi
ise bunlardan farklı olarak, Türk Silahlı Kuvvetlerinin yurt savunmasına ve
savaşa hazırlanması konusunda
karar verme yetkisidir. Bakanlar Kurulunun savaş ilan etme ya da Türk Silahlı Kuvvetlerinin
kullanılmasına karar verme yetkisi yoktur.
Genel Kurmay Başkanını Seçmek
Anayasanın 117 nci maddesinin dördüncü fıkrasında “Genelkurmay Başkanı, Bakanlar Kurulunun teklifi üzerine, Cumhurbaşkanınca
atanır; görev ve yetkileri kanunla düzenlenir.” hükmüne
getirmiştir. Görüldüğü üzere Genelkurmay Başkanının atanmasında ve usulde paralellik ilkesi gereğince
görevinden alınması hususundaki Cumhurbaşkanına teklif götürme yetkisi Bakanlar
Kuruluna aittir.
Anayasada Verilmiş Diğer Görev
ve Yetkiler
Yukarıda sayılanlar dışında Anayasanın çeşitli
maddelerinde Bakanlar Kuruluna verilmiş başka görev ve yetkilerde
bulunmaktadır. Bu görev ve yetkileri; Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin
muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun
belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak, Türkiye Büyük
Millet Meclisinin toplanması isteminde bulunmak, mahallî idarelerin belirli bir kamu hizmetinin
görülmesi amacıyla kendi aralarında birlik kurmalarına izin vermek, Yükseköğretim
Kurulunun bir kısım üye adaylarını seçerek Cumhurbaşkanına sunmak, dış ticaretin
ülke ekonomisinin yararına olmak üzere düzenlenmesi amacıyla ithalat, ihracat
ve diğer dış ticaret işlemleri üzerine vergi ve benzeri yükümlülükler
dışında ek mali yükümlülükler koymak ve bunları kaldırmak şeklinde sayabiliriz.
Bakanlar Kurulunun Kaynağını Kanunlardan Alan
Görev ve Yetkileri
Bakanlar Kurulu kararnamelerinin
çok büyük kısmının konusunu kanunlarla verilmiş sayısız görev ve yetkiler
oluşturmaktadır. Bu görev ve yetkileri listelemek ya da tek tek saymak çok
anlamlı olmayabilir, çünkü aşağıda belirteceğimiz üzere idare hukuku
doktrininde Bakanlar Kurulunun yürütme alanına ilişkin bir yetki kullanması
için açıkça kanunda belirtilmesine gerek olmadığı şeklinde görüşlerde vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder