Bu yazımızda Bakanlar Kurulunun görevinin sona ermesi nasıl olur? konusunu inceleyeceğiz.
Bakanlar
Kurulunun görevinin sona ermesi farklı durumlarda söz konusu olabilir.Bu
durumları genel hatlarıyla, Bakanlar Kuruluna göreve başlarken ya da görevi
sırasında güvensizlik oyu verilmesi, Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin
yenilenmesine karar verilmesi sebebiyle Bakanlar Kurulunun çekilmesi, genel
seçimler sonucunda yeni bir Meclis yapısının oluşması, Bakanlar Kurulunun
başkanı konumunda olan Başbakanının görevinin çeşitli nedenlerle sona ermesi,
Bakanlar Kurulunun bir bütün olarak istifası ve Bakanlar Kurulunca hazırlanan
bütçenin reddedilmesi şeklinde sayabiliriz.
Bakanlar
Kurulunun görevinin sona ermesiyle ilgili olarak dikkat çeken başka bir nokta
ise her ne kadar Bakanlar Kurulunun Cumhurbaşkanı tarafından atanmasına karşın,
yetkide paralellik ilkesine aykırı olarak Bakanlar Kurulunu azletme yetkisinin
olmamasıdır. Çünkü Bakanlar Kurulu Türkiye Büyük Millet Meclisine karşı
sorumludur ve ondan güvenoyu ya da güvensizlik oyu alır.
Bakanlar Kurulunun görev ve yetkilerini temel
olarak Anayasadan ve kanunlardan alınan görev ve yetkiler şeklinde ikiye
ayırabiliriz. Anayasamızda Bakanlar Kuruluna verilmiş olan önemli görev ve
yetkilerin dışında kanunlarımızda tek tek sayılması mümkün olamayacak kadar çok
sayıda görev ve yetkilere yer verilmiştir. Bu görev ve yetkilerle ilgili
konuları ileride başka yazılarımızda ele almayı düşünüyorum. Yinede bu görev ve
yetkileri genel olarak sıralamak istersek şunları söyleyebiliriz.
1)Hükümetin
Genel Siyasetini Yürütmek
2) Kanun
Hükmünde Kararname Çıkarmak
3)Tüzük
Çıkarmak
4)Kanun
Tasarısı Hazırlamak
5)Bütçeyi
ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Sunmak
6)Olağanüstü
Hâl ve Sıkıyönetim İlân Etmek
7)Millî
Güvenliğin Sağlanması
8)Silahlı
Kuvvetlerin Yurt Savunmasına Hazırlanması
9)Genel
Kurmay Başkanını Seçmek
10)Anayasada
Verilmiş Diğer Görev ve Yetkiler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder