Bu yazımızda Bakanlar Kurulunun kaynağını Anayasadan alan görev ve yetkilerini inceleyeceğiz ancak konu uzun olduğu için iki makale halinde sizlere özetleyeceğim.
Hükümetin
Genel Siyasetini Yürütmek
Bakanlar Kurulunun
temel görevi olarak nitelendirebileceğimiz bu husus 112 nci maddenin ilk
fıkrasında “Başbakan, Bakanlar Kurulunun başkanı
olarak, Bakanlıklar arasında işbirliğini sağlar ve hükümetin genel siyasetinin
yürütülmesini gözetir. Bakanlar Kurulu, bu siyasetin yürütülmesinden birlikte
sorumludur.” şeklinde ifadesini bulmuştur. Bu hüküm ile aslında Bakanlar
Kuruluna “hükümet etme” vasfını kazandıran ana görev yüklenmiş ve böylece
Bakanlar Kurulu yürütme erkinin temel organı halini almıştır.
Bakanlar Kurulunun ya
da diğer bir deyişle Hükümetin ülkeyi yönetirken izleyeceği temel ekonomik,
kültürel ve sosyal politikalar olarak ta ifade edebileceğimiz “genel siyaset” kavramı aslında 1982
Anayasasının Bakanlar Kurulunu bir “İcra” organı değil “Karar” organı olarak
gördüğünün açık belirtisidir. Dolayısıyla, bu görev aslında Bakanlar Kurulu
üzerindeki iş yükünün rasyonel bir şekilde değerlendirilmesi için temel bir
kıstas olabilir.
Kanun Hükmünde Kararname
Çıkarmak
1982 Anayasasının
Bakanlar Kuruluna verdiği önemli görev ve yetkilerden birisi de olağan ve
olağanüstü dönemlerde Kanun Hükmünde Kararname çıkarma yetkisidir. Anayasamızın
91 inci maddesine göre, olağan dönemlerde Kanun Hükmünde Kararname çıkarma
yetkisi Bakanlar Kuruluna aitken, 121 inci maddesine göre, olağanüstü hâl ve
sıkıyönetim dönemlerinde Kanun Hükmünde Kararname çıkarma yetkisi
Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kuruluna aittir.
Tüzük Çıkarmak
Anayasamızın 115’inci maddesine göre, tüzük çıkarma yetkisi
kanunun uygulanmasını göstermek veya emrettiği işleri belirtmek üzere,
kanunlara aykırı olmamak ve Danıştayın incelemesinden geçirilmek şartıyla Bakanlar Kuruluna aittir. Bazı kanunlar
kendisinin uygulanması için tüzük çıkarılmasını açıkça öngörmekte olmasına
rağmen Bakanlar Kurulunun tüzük çıkarabilmesi için, kanunda mutlaka açıkça
belirtilmiş olması şart değildir. Bakanlar Kurulunun tüzük çıkarma yetkisinin
Anayasada belirtilmiş olması sebebiyle, kanunda tüzük çıkarılacağını öngören
bir hüküm olmasa bile, bu kanunun uygulanmasını göstermek üzere tüzük
çıkarabilir.
Kanun
Tasarısı Hazırlamak
1982 Anayasasının 88 inci maddesi “Kanun teklif etmeye Bakanlar
Kurulu ve milletvekilleri yetkilidir.” hükmü ile Bakanlar Kurulunun görev ve yetkileri arasına kanun tasarılarını
da eklemiştir. Türkiye Büyük Millet Meclisi içtüzüğünün 73 ve 74 üncü maddeleri
gereğince Bakanlar Kurulunca hazırlanan kanun önerileri “kanun tasarısı” olarak, bir ya da birkaç milletvekili tarafından
hazırlanan kanun önerileri ise “kanun
teklifi” olarak adlandırılmaktadır. Bakanlar Kurulu tarafından hazırlanan kanun
tasarıları da tıpkı kararnameler gibi kolektif bir karar organı olan Bakanlar
Kurulunun bütün üyeleri tarafından imzalanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder