16 Ekim 2013 Çarşamba

YENİ YÖK TASARISINA ELEŞTİREL BİR BAKIŞ

Yükseköğretim Kanunu Taslağı ile Yükseköğretim Kurulunun adının Türkiye Yükseköğretim Kurulu şeklinde değiştirilmesi öngörülürken, idari teşkilat yapısında da bazı değişiklikler planlandığı görülmektedir.

Taslakta genel sekreter yine idari teşkilatın başı olarak belirlenirken, hem mevcut daire başkanlıklarının isimlerinde değişiklikler öngörülmekte, hem de yeni daire başkanlıklarının kurulması planlanmaktadır.

Taslakta yer verilen daire başkanlıkları:

-Eğitim-Öğretim Daire Başkanlığı,

-Mevzuatı Geliştirme Daire Başkanlığı,

-Değerlendirme ve Denetleme Daire Başkanlığı,

-Denklik Hizmetleri Daire Başkanlığı,

-Akademik Kariyer ve Sınav Hizmetleri Daire Başkanlığı,

-Bilgi ve Belge Yönetimi Daire Başkanlığı,

-Bilişim Hizmetleri Daire Başkanlığı,

-Kalite Yönetimi Daire Başkanlığı,

-Uluslararası İlişkiler Daire Başkanlığı,

-Akademik Proje ve Programlar Daire Başkanlığı,

-Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı

-Yönetim Hizmetleri Daire Başkanlığı,

-İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı,

-Mesleki Eğitim Daire Başkanlığı,

-Vakıf ve Özel Yükseköğretim Kurumları Daire Başkanlığı,

-Özel Kalem Müdürlüğü,

-Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği

-Hukuk Müşavirliği

Halen mevcut olan (7) adet daire başkanlığı düşünüldüğünde, taslakta kurulması düşünülen 15 adet daire başkanlığı ile mevcuttaki sayının ikiye katlandığı görülmektedir. Taslakta yer verilen görevler ve gerekçe incelendiğinde, teşkilat yapısının ikiye katlanmasını gerektirecek kadar büyük bir görev artışı olmadığı görülmektedir. Teşkilatlanmada etkili bir idari yapı oluşturulması, atıl kapasite ve kaynak israfının önlenmesi ilkeleri göz önünde tutulduğunda mevcut teşkilat yapısının görevlerin yerine getirilmesinde yeterli olacağı görülmektedir.

Esasen genelde kamu yönetiminde hakim olan, işleyişteki aksaklıkları teşkilat yapısını büyüterek ya da yeni teşkilatlar kurarak çözme şeklindeki doğru olmayan yaklaşımların bir örneği de burada karşımıza çıkmaktadır.

Aynı şekilde Yükseköğretim Kanunu Taslağı ile üniversitelerin idari teşkilatında da değişiklik yapılması öngörülmektedir. Buna göre üniversiteler bünyesinde;

-Genel Sekreterlik

-Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı,

-Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı,

-Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı,

-Dış İlişkiler, Tanıtım ve Topluma Hizmet Daire Başkanlığı,

-Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı,

-Araştırma, Geliştirme ve Yenilik Daire Başkanlığı,

- Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı

-Bilgi Yönetimi Daire Başkanlığı,

-İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı,

Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı,

-Gayrimenkul Yönetim ve Geliştirme Daire Başkanlığı,

-Akademik Proje ve Programlar Daire Başkanlığı,

-Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği,

-Hukuk Müşavirliği,

-Özel Kalem Müdürlüğü,

Yükseköğretim Kanunu Taslağında üniversitelerin idari teşkilatlanmasında da yine mevcut daire başkanlıklarının bir kısmının ismi değiştirilirken, yeni daire başkanlıkları kurulması da öngörülmektedir.

Akademik Proje ve Programlar Daire Başkanlığı gibi kurulması düşünülen yeni bazı daire başkanlıklarının görevleri incelendiğinde, altının yeterince doldurulamadığı, bu başkanlıklara gerçekten ihtiyaç olup olmadığının anlaşılamadığı görülmektedir. Tıpkı YÖK teşkilatında olduğu gibi üniversitelerin teşkilat yapısında da büyük çapta bir artış getiren bu yeni teşkilat yapısına neden ihtiyaç duyulduğu mevcut görevlerin incelenmesinden anlaşılamamaktadır. Bu hizmetlerin bir kısmının müdürlük yolu ile yürütülmesinin teşkilatlanmada temel ilke olan, atıl kapasite ve kaynak israfının önlenmesi bakımından daha doğru olacağı gözükmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder